You are at:
  • Home
  • Wiadomości
  • Dr Monika Zielińska: wiele dziewczynek nie rozumie, czym jest okres

Dr Monika Zielińska: wiele dziewczynek nie rozumie, czym jest okres

Dr Monika Zielińska: wiele dziewczynek nie rozumie, czym jest okres

Pierwsza miesiączka może być dla dziewczynek dużym stresem, ale odpowiednia edukacja pozwala im lepiej przygotować się na ten etap dojrzewania. Program #OkresNoStres, który trafił do ponad 45 tysięcy uczennic, skutecznie przełamuje tabu wokół menstruacji i uczy, jak wspierać rówieśnice. Nauczyciele i eksperci podkreślają, że społeczne podejście do tematu miesiączki wymaga zmian, a otwarta rozmowa jest kluczowa.

Edukacja, która zmienia podejście do miesiączki

Pierwsza edycja programu #OkresNoStres spotkała się z ogromnym zainteresowaniem – aż 1241 szkół zdecydowało się na udział w tym projekcie. Dzięki temu ponad 45 tysięcy dziewczynek miało okazję dowiedzieć się więcej na temat miesiączki i oswoić ten temat.

Według ankietowanych nauczycieli aż 78% dziewcząt nie otrzymało wystarczającego wsparcia od najbliższego otoczenia. Program nie tylko dostarcza wiedzy, ale także buduje poczucie dziewczyńskiej solidarności i otwartości na rozmowę o menstruacji.

Wśród kluczowych korzyści wynikających z udziału w programie nauczyciele wskazali:

  • lepsze przygotowanie do pierwszej miesiączki (93,8%),
  • wzrost wsparcia między koleżankami (69,1%),
  • zmniejszenie stresu i lęku związanego z pierwszą miesiączką (69,6%),
  • większą otwartość w rozmowach o menstruacji (73,1%),
  • poprawę komfortu dziewczynek w szkole (66,9%).

Jak wyglądało wsparcie dla szkół i uczennic?

Szkoły uczestniczące w programie otrzymały materiały edukacyjne, które pozwoliły przeprowadzić 45-minutową lekcję o miesiączce. Dodatkowo placówki zostały wyposażone w środki higieniczne oraz edukacyjne plakaty i pakiety dla uczennic.

Zadbano również o edukację rodziców – specjalna e-ulotka wyjaśniała, jak rozmawiać z dziewczynkami na temat pierwszej miesiączki i jak je na nią przygotować. Ekspertka programu, psycholożka Tosia Kopyt, podkreślała, że otwarta rozmowa w domu odgrywa kluczową rolę w budowaniu pewności siebie u młodych dziewcząt.

Przełamywanie tabu menstruacyjnego

Temat miesiączki wciąż bywa pomijany w edukacji szkolnej i rozmowach w rodzinie. Dr Monika Łukasiewicz, specjalistka ginekologii i endokrynologii, zwraca uwagę, że w polskim systemie edukacji brakuje rzetelnej wiedzy na temat dojrzewania i menstruacji.

Ekspertka podkreśla, że pierwsze miesiączki bywają nieregularne, a ich przebieg może być bardzo różny. Niektóre dziewczynki doświadczają silnych bólów lub obfitego krwawienia i nie wiedzą, czy powinny skonsultować się z lekarzem.

– Dziewczynki powinny wiedzieć, dlaczego mają okres i z czym on się wiąże – mówi dr Łukasiewicz. – To ważne, aby zrozumiały, że menstruacja to normalna część dojrzewania, a nie coś wstydliwego.

Ekspertka zaznacza, że media społecznościowe pełne są zarówno wartościowych treści, jak i nieprawdziwych informacji na temat miesiączki. Właśnie dlatego tego rodzaju kampanie edukacyjne są tak istotne – pomagają rzetelnie informować młode osoby i oswajać menstruację jako naturalny proces fizjologiczny.

Dlaczego edukacja menstruacyjna jest tak ważna?

Dzięki programowi #OkresNoStres dziewczynki nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się, jak wspierać koleżanki i rozmawiać o menstruacji bez skrępowania.

Edukacja menstruacyjna:

  • pomaga zmniejszyć stres związany z pierwszą miesiączką,
  • uczy świadomego dbania o zdrowie intymne,
  • pozwala dziewczynkom zrozumieć zmiany zachodzące w ich ciele,
  • sprawia, że temat miesiączki przestaje być tabu.

Zainteresowanie programem pokazuje, jak bardzo potrzebne są tego typu inicjatywy. Społeczeństwo wciąż musi przełamywać stereotypy dotyczące menstruacji, a otwarte rozmowy i edukacja od najmłodszych lat to klucz do zmiany.

Dr Monika Zielińska: wiele dziewczynek nie rozumie, czym jest okres – Pacjentwbadaniach.pl